[column] Online training: 4 opties uitgelicht
- B2b
- 3 apr 2020 @ 09:39
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - Educatie
- 3 apr 2020 @ 09:39
- Gastblogger
Online zijn er uiteraard eindeloos veel mogelijkheden om je kennis te delen. Maar welke manier past het beste bij jouw bedrijf of jouw kennis? Simone Plukkel deelt vier soorten online trainingen.
Veel bedrijven bieden diensten aan waarbij ze klanten 1-op-1 helpen of de taken zelfs helemaal uit handen nemen van klanten. Maar wat doe je in tijden van een coronacrisis? Kun jij je klanten nog helpen?
Voor veel bedrijven geven tijden als deze de mogelijkheid om het eigen aanbod eens goed onder de loep te nemen. Een uitgelezen kans om online te gaan met je diensten.
Online kun jij je diensten namelijk blijven aanbieden óf je klanten leren het zelf te gaan doen. Voorbeeld: van offline sessies waarin jij met je klant hun marketingstrategie ontwikkelde naar een online training waarin zij het zelf kunnen leren. Zo bereik jij met dezelfde kennis in één keer veel meer mensen. Daarnaast is een heel groot voordeel aan je aanbod online hebben dat je veel kunt automatiseren. Via advertenties, een funnel en webshop zorg je ervoor dat iedereen automatisch instroomt.
- Online programma
Een online programma is een training die je één keer maakt. Bestaande uit verschillende modules en lessen die samen de training vormen. Zo’n programma wordt vaak gehost op een eigen website of een bestaand platform waar men met eigen inlogcode na aankoop van de training in kan. Deze programma’s hebben zeer uiteenlopende doorlooptijden: van 2 weken tot 12 maanden. Een online programma is ideaal om veel van je kennis en ervaringen in te delen en zo te zorgen dat je de ander een vaardigheid aanleert. In een online programma kun je je deelnemers veel informatie en opdrachten geven waardoor zij echt zelf aan de slag kunnen gaan met het geleerde. Zo leer je ze niet alleen kennis, maar vooral ook gedrag. En juist door een gedragsverandering geef je iemand duurzame waarde.
Een belangrijk voordeel van een online programma is dat je deze maar één keer hoeft op te zetten en vervolgens eindeloos kan blijven verkopen. Een nadeel is echter dat je met deze soort online training vaak weinig interactie hebt met de deelnemers en daardoor niet gemakkelijk kan bijsturen tijdens het leren. Kies hiervoor als jij een grote vaardigheid aan wilt leren bij je deelnemers zoals leren strategisch adverteren.
- Virtuele training/workshop
Een virtuele training of workshop kun je vergelijken met een normale (offline) training of workshop, maar dan online. Dit is vaak een sessie van 2-4 uur waarin je met een kleine groep (4-12 personen) aan de slag gaat met het leren van een vaardigheid. Dat kan zowel iets fysieks zijn (betere productfoto’s maken) als het ontwikkelen van een eigenschap (converterende teksten schrijven). Een virtuele training als dit is ideaal om een vaardigheid aan te leren waarbij het fijn is dat je tussendoor kan bijsturen. Ook is er veel ruimte voor interactie, wat een belangrijke manier is om goed te leren.
Een voordeel van deze manier is dat het erg kort en krachtig is om iemand vaardigheden aan te leren. Een nadeel is dat jij als trainer elke keer aanwezig moet zijn voor deze relatief kleine groep en je deze online training dus niet eindeloos kunt verkopen. Kies voor deze optie als jij iemand iets wilt leren en als je wilt bijsturen tijdens de uitvoering.
- Online masterclass/webinar
Een masterclass of webinar is een vereenvoudigde versie van de virtuele training of workshop. Deze soort online training duurt meestal 1-2 uur. Dit is een uitgelezen middel om veel kennis te delen met je doelgroep. Het is eigenlijk alsof je online een presentatie geeft. Daardoor is het een grote uitdaging om genoeg interactie met je doelgroep te houden. Ook omdat de groep bij een online masterclass of webinar ook erg groot kan zijn. Je kan in theorie een onbeperkt aantal mensen toelaten. Het aanleren van een vaardigheid is hier lastig, omdat veel kijkers in de ‘luisterstand’ zitten. Deze kennis kun je gratis delen of verkopen aan je doelgroep.
Een voordeel van deze manier van online trainen is dat je heel veel mensen in één keer kunt bereiken en opnames zelfs los zou kunnen verkopen. Een nadeel is echter dat het er (vooral bij grote groepen) nauwelijks interactie mogelijk is, waardoor men er minder van zal leren. Kies voor deze vorm van een online training als jij vooral veel kennis wilt overbrengen, zoals: nieuwe feiten over adverteren of algoritmes.
- Instagramcursus
Deze laatste vorm van een online training is de afgelopen twee jaar steeds populairder geworden, vooral voor de doelgroep die op Instagram te vinden is natuurlijk. Deze cursus geef je op Instagram op een besloten account, waar mensen alleen toegang tot krijgen nadat ze een kaartje hebben gekocht. Een Instagramcursus is een perfect voorbeeld van micro-learning; elke dag een heel klein beetje informatie tot je nemen. Op Instagram kun je iemand per dag maximaal 30 minuten aan informatie geven. Dit maakt het ideaal voor basiskennis en vaardigheden.
Een groot voordeel van deze manier van online training is dat het erg laagdrempelig is om te maken én te volgen. Daarnaast hoef je deze training ook maar één keer op te nemen en kun je daarna alles hergebruiken. Een nadeel is echter dat het bij veel deelnemers erg bewerkelijk kan zijn om iedereen toe te laten in het account. Kies hiervoor als je een kleine, duidelijke afgebakende vaardigheid laagdrempelig wil overbrengen zoals Google analytics gebruiken of je site SEO optimaliseren.
Keuze maken
Denk er bij het maken van een online training vooral aan waar jouw doelgroep te vinden is en hoeveel tijd zij hebben om jouw training te volgen. Houd daar ook rekening mee in het maken van je keuze. Zo wordt het gemakkelijker om je training te verkopen.
Dit blog is geschreven door Simone Plukkel (foto boven, credits: Prisca Visser) , ondernemer en eigenaar van Pluk
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- workshop
- Metpluk
- online cursus
- webinarInstagram
- adviezen
- Simone Plukkel
- online training
- masterclass
- opties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Wouter Rusius van Jumbo: 'We kunnen adverteerders en bureaus...
- Ellen Waalderbos versterkt marketingteam BBP Media
- 'Het merk Jean Bâton is een mooi voorbeeld van een goede...
- 'Feyenoord is een prachtig merk met een gigantisch bereik'
- SNS, Zeeman en Hornbach genomineerd voor Nima Marketing...
- [branded content] Versterk met PostLab de inzet van je mediamix
Laatste Nieuws
- Merkstrateeg Michel van Velde deelt... 16-05-2024
- 'Ons onderbewuste verraadt wat we... 16-05-2024
- Efteling opnieuw Klantvriendelijkste... 15-05-2024
- 'Feyenoord is een prachtig merk met... 15-05-2024
- Kantar: leidraad voor merkgroei14-05-2024
- Tim Zuidgeest van Unravel: 'Budget... 14-05-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing